Έχει μια πάγια ικανότητα η εξουσία να διαστρέφει τις έννοιες και να επιδιώκει να εμφανίσει το κοινωνικό της προσωπείο.
Πρότεινε, για παράδειγμα, ο υπουργός Εσωτερικών Τ. Γιαννίτσης στον πρωθυπουργό Λ. Παπαδήμο την περασμένη εβδομάδα για τις δράσεις του 2012 για «κοινωνική προστασία και αλληλεγγύη» στην Τοπική Αυτοδιοίκηση να περιληφθεί και η δημιουργία Τράπεζας Χρόνου, η οποία «αποτελεί ένα εναλλακτικό εργαλείο κοινωνικοποίησης και ενδυνάμωσης του ατόμου και μία νέα διαφοροποιημένη μορφή εθελοντισμού, με την οποία παρέχεται η δυνατότητα συμμετοχής όλων σε ένα δίκτυο ανταλλαγής υπηρεσιών».
Ωραία μας τα λέει η ανακοίνωση του υπουργείου και ωραία η ιδέα (αν και αυτός ο εθελοντισμός
συνήθως παραπέμπει σε εκμετάλλευση), αλλά ευτυχώς υπάρχουν πολίτες που γνωρίζουν πως η τράπεζα χρόνου είναι διαδικασία αλληλέγγυας και κοινοτικής οικονομίας η οποία κερδίζει έδαφος σε αρκετές περιοχές της χώρας.
Έχει όμως πρόσημο όπως και πολλές άλλες πρωτοβουλίες αλληλεγγύης: δεν είναι μία ακόμη φιοριτούρα εξωραϊσμού, ένα ακόμη πυροτέχνημα από αυτά που πετά η εξουσία ώστε να εμφανιστεί ως αλληλέγγυα, την ώρα που έχει βυθίσει την κοινωνία στη φτώχεια και την κατάθλιψη.
Είναι μία πρωτοβουλία που λαμβάνεται από τα κάτω κι όχι από τα πάνω.
Δεν είναι απαραίτητες επικίνδυνες για το υπάρχον κοινωνικο-οικονομικό σύστημα οι τράπεζες χρόνου, τα ανταλλακτικά παζάρια, η αδιαμεσολάβητη ανταλλαγή αγροτικών προϊόντων, ωστόσο, πολλές από αυτές βγαίνουν από την κοινοτιστική, συνεργατική, αλληλέγγυα παράδοση των κοινωνιών.
Μας υπενθυμίζουν πως μπορεί να υπάρξουν και σχέσεις μη κερδοσκοπικές, σχέσεις στις οποίες δεν μετρά το κέρδος και το χρήμα δεν είναι παρά ένα μέσο ανταλλαγής. Τι σχέση μπορεί να έχουν άραγε με αυτές τις πρωτοβουλίες υπουργοί που μας φλομώνουν με τα περί αγοράς που αυτορυθμίζεται ή (εγωιστικού) ατόμου που καθορίζει τα πάντα; Έχουν βγάλει ήδη το καπέλο, αλλά δεν είναι από ευγένεια.
Για άλλο λόγο το κάνουν...
Γ.ΠΑΠ.
ΠΗΓΗ: http://www.babylonia.gr
Πρότεινε, για παράδειγμα, ο υπουργός Εσωτερικών Τ. Γιαννίτσης στον πρωθυπουργό Λ. Παπαδήμο την περασμένη εβδομάδα για τις δράσεις του 2012 για «κοινωνική προστασία και αλληλεγγύη» στην Τοπική Αυτοδιοίκηση να περιληφθεί και η δημιουργία Τράπεζας Χρόνου, η οποία «αποτελεί ένα εναλλακτικό εργαλείο κοινωνικοποίησης και ενδυνάμωσης του ατόμου και μία νέα διαφοροποιημένη μορφή εθελοντισμού, με την οποία παρέχεται η δυνατότητα συμμετοχής όλων σε ένα δίκτυο ανταλλαγής υπηρεσιών».
Ωραία μας τα λέει η ανακοίνωση του υπουργείου και ωραία η ιδέα (αν και αυτός ο εθελοντισμός
συνήθως παραπέμπει σε εκμετάλλευση), αλλά ευτυχώς υπάρχουν πολίτες που γνωρίζουν πως η τράπεζα χρόνου είναι διαδικασία αλληλέγγυας και κοινοτικής οικονομίας η οποία κερδίζει έδαφος σε αρκετές περιοχές της χώρας.
Έχει όμως πρόσημο όπως και πολλές άλλες πρωτοβουλίες αλληλεγγύης: δεν είναι μία ακόμη φιοριτούρα εξωραϊσμού, ένα ακόμη πυροτέχνημα από αυτά που πετά η εξουσία ώστε να εμφανιστεί ως αλληλέγγυα, την ώρα που έχει βυθίσει την κοινωνία στη φτώχεια και την κατάθλιψη.
Είναι μία πρωτοβουλία που λαμβάνεται από τα κάτω κι όχι από τα πάνω.
Δεν είναι απαραίτητες επικίνδυνες για το υπάρχον κοινωνικο-οικονομικό σύστημα οι τράπεζες χρόνου, τα ανταλλακτικά παζάρια, η αδιαμεσολάβητη ανταλλαγή αγροτικών προϊόντων, ωστόσο, πολλές από αυτές βγαίνουν από την κοινοτιστική, συνεργατική, αλληλέγγυα παράδοση των κοινωνιών.
Μας υπενθυμίζουν πως μπορεί να υπάρξουν και σχέσεις μη κερδοσκοπικές, σχέσεις στις οποίες δεν μετρά το κέρδος και το χρήμα δεν είναι παρά ένα μέσο ανταλλαγής. Τι σχέση μπορεί να έχουν άραγε με αυτές τις πρωτοβουλίες υπουργοί που μας φλομώνουν με τα περί αγοράς που αυτορυθμίζεται ή (εγωιστικού) ατόμου που καθορίζει τα πάντα; Έχουν βγάλει ήδη το καπέλο, αλλά δεν είναι από ευγένεια.
Για άλλο λόγο το κάνουν...
Γ.ΠΑΠ.
ΠΗΓΗ: http://www.babylonia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου